zondag 20 maart 2011

Voorjaarswandeltocht Nieuwegein 30 km

Ik had over deze tocht gelezen en wilde hem ook lopen. Ook omdat het door de stad Utrecht ging en langs enkele forten. Ik had wat pech met de auto starten, maar was toch op tijd om vroeg te starten. Parkeren was geen probleem plek genoeg met al die sportvelden in de omgeving. Ik was er om 08.00 uur en vertrok een kwartier later. Het was prachtig weer en dat is altijd prettig.
De route ging via de Galecopperdijk naar het kantorenpark Papendorp met diverse moderne kantoorpanden. Er is er één bij die ik wel erg mooi vind.
Even verder ging het rechtsaf de Groenewoudsedijk op. Ik liep tussen kantoorpanden en daar tussen lagen volkstuinen, dat was voor mij een vreemde combinatie maar wel leuk.
In de verte zie je de Prins Clausbrug waar de wandelaars over heen gingen. Het is een prachtige brug en in de zon leek hij nog mooier. Ik ging de brug over en kwam in Kanaleneiland met op enkele flats grafittikunst.
Verder rechtdoor en op een gegeven moment rechtsaf Vondellaan en linksaf de Jeremiebrug over. Toen kwam ik op de Westerkade terecht en aan het einde rechtsaf. Daarna linksaf en direct rechtsaf door
D'Oude Tollesteegpoort de Manenburg op. Op de Manenburg, stonden diverse erg oude Plantanen, liep ik achter het Centraal Museum langs.
Rechtdoor via Zonnenburg rechtsaf de Maliebrug over. Daar recht vooruit zag ik het Spoorwegmuseum en hiervoor linksaf de Maliebaan op. Op de Maliebaan ging het rechtsaf Burg. Reigerstraat in en via het Wilhelminapark ging het naar de Rembrandtkade. Achter het revalidatiecentrum om naar de Prins Hendriklaan. Op de hoek staat het Rietveld-Schröderhuis.
Op de Prins Hendrikkade heb je het University College en ik ging verder via de weg naar Rhijnauwen onder de A27 door. Even verder rechtsaf een onverhard pad op en via de Domlaan de Rhijnauwenselaan op. Daar was de eerste rust in een poortgebouw van het kasteel of huis Rhijnauwen.
Na de rust ging het via de Provincialeweg en gehucht Vechten naar het fort Vechten. Daar was niet veel van te zien alleen een uitkijktoren.
Na het fort linksaf een fietspad op door het bos Nieuw Wulven en een stukje Houten naar Oud Wulven. Daarna de Fortweg op en rechtsaf de Waijensedijk op onder de A27 door.
Linksaf de Koppeldijk op en even later kwam er een man achterop lopend, die wat folders uitreikte en begon te praten over de wandelingen uit deze folders. Ik hou daar niet zo van en heb niets gezegd, zodat de man snel afhaakte.
Het ging verder over de Heemsteedseweg naar rechts de Overeindseweg op waar de 2e rust was. Ik sloeg deze rust over en liep verder langs het Amsterdam Rijnkanaal. Even verder het talud op van de Nieuwegeinsebrug en deze brug ging ik over.
Verder ging het rechtdoor naar fort Jutphaas en de weg rond het fort ging ik op. Even later de Rijnhuizerbrug over en rechtsaf de Herenstraat op.
Herenstraat wordt Utrechtsestraatweg en dan langs de Blauwe Brug en later langs de Zuidersluis. Na de Utrechtsestraatweg linksaf de Taludweg en voorbij de stoplichten de Galecopperlaan op en rechtsaf naar de finish.
Het was een mooie- en een goed georganiseerde tocht door av Atverni.
Zie voor foto's klik hier en voor de route klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten