zaterdag 12 maart 2011

Frisse Neuzentocht Den Helder 40 km

Ik wilde om 08.00 uur starten in Den Helder en ben om 06.30 uur van huis vertrokken. De A1 was gedeeltelijk afgesloten ivm werkzaamheden en moest daarom een stukje om rijden. Toen ik bij de Zeeburgertunnel kwam zag ik dat alle 3 de rijstroken een rood kruis hadden. Ik kon toen nog de laatste afslag nemen en ben via de Schellingwoudebrug weer op de A10 gekomen en heb mijn weg weer vervolgd.

Door dit alles kwam ik iets later aan bij de start en na het inschrijven vertrok ik direct dat was om 08.15 uur.
Door het park Quelderduyn naar een soort industrieterrein waar ook het stadhuis is gevestigd. Het is de bedoeling dat er een nieuw stadhuis wordt gebouwd op de stationslocatie in de binnenstad. "Op de huidige locatie(s) is het Stadhuis niet representatief, niet beeldbepalend, is het geen 'traffic generator' voor de omgeving, het is al met al geen gebouw om trots (!) op te zijn als inwoner van Den Helder".
Verder langs de rijksinrichting voor jongeren "de Doggersbank" richting NS station Den-Helder Zuid. Hier ging ik een tunneltje onder het spoor door. Het tunneltje was helemaal bekleed met mozaïk.
Ik bleef een stukje aan de buitenkant van dit gedeelte van Den Helder lopen en via de Torplaan en industrieterrein Westoever ging het richting de haven. Daar aangekomen ging het linksaf de Flaneerkade van de Binnenhaven over. Daar ligt ook het voormalig lichtschip "Texel" en is nu een museumschip en wordt beheerd door de Stichting Historie der Kustverlichting.
Na de haven rechtdoor via de Beatrixstraat, met op zaterdag markt, richting de Watertoren. Bij de Watertoren rechtsaf door een oud gedeelte van de stad naar Willemsoord. Via het terrein van het Marinemuseum richting de rust in "Lands End" bij de veerboot naar Texel. Vandaar ging het over Zeepromenade langs het Marsdiep naar Huisduinen. Ik heb zelf de grasdijk genomen en had daardoor uitzicht op de stad en het water.
Door Huisduinen over de Badhuisstraat, Huisduinerweg langs het Geminiziekenhuis naar het Helden der Zeeplein met zijn monument.
Via de van Galenstraat en Javastraat kwam de Watertoren weer in zicht en hier ging ik rechtsaf de Middenweg op naar de Linieweg. Via Tuinderspad en een stuk duingebied ging het richting Fort Kuikduin.
Ik ging verder over de Grafelijksheidsweg, door de duinen, en het fietspad richting Julianadorp. Bij splitsing volgde ik een schelpenpad schuin naar beneden en stak de Zanddijk over en volgde de Middenvliet. Na een paar 100 meter linksaf het fietspad volgen dat richting "Donkere Duinen" leidt.
Bij restaurant "Duinoord" nog een stukje "Donkere Duinen" genomen waar er links aan gehouden moest worden tot de uitgang en rechtdoor het fietspad volgen. Bij rustbank rechtsaf pad op en achter huizen langs naar Meidoornstraat. Via Jan Verfailleweg, Waddenzee- en Marsdiepweg naar de Linie. Daar rechstaf langs de Linie en later het Liniepad op.
"Tussen 1901 en 1907 zijn er acht rijen scherfvrije onderkomens gebouwd, die in Den Helder bekend staan als "paardenstallen". Het betreft echter betongebouwen met vleugelmuren bestemd voor de huisvesting van officieren, onderofficieren en manschappen. De gebouwen zijn voorzien van een dekking bestaande uit een laag aangesloten spoorstaven, waarop een laag beton, de totale dikte bedraagt 0.5 meter. In elke scheidsmuur is een raamopening met glasraam en in de voorsluitmuur bevindt zich voor elk lokaal een deur- en twee raamopeningen, respectievelijk voorzien van een plaatijzeren deur en luiken. In de vleugelmuur bevindt zich een privaat (toilet)". Bron forten Den Helder.
Fietspad volgen en onder spoortunneltje door en hier had ik rechtsaf gemoeten maar de pijlen waren verdwenen. Ik ben rechtdoor gegaan tot Schootenweg en daar rechtsaf naar het startlokaal terug.
Het was een gevarieerde tocht en alleen voor het voorjaar geschikt. In de zomer lijkt mij het te warm en te druk.
Zie voor foto's klik hier en voor de route klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten