zondag 6 maart 2011

NHWB-Propagandatocht Weesp 25 km

Vandaag in Weesp de 25 km gelopen, want ik wilde dit weekend 2 tochten lopen. Gisteren had ik al in Zeist de 20 km gedaan. Het was vandaag prachtig weer met een frisse wind maar wel lekker. Ik was om 09.10 uur al aanwezig voor de inschrijving, maar de vrijwilligers begonnen om 09.30. Ik was snel aan de buurt en ging gelijk van start. Het was een nieuw sportterrein en nog in ontwikkeling. Rechtsaf vanaf het parkeerterrein en daarna linksaf richting het spoor waar de Sportparklaan werd gevolgd richting NS station. Onderweg kwam ik diverse wandelaars tegen, die vanaf de trein naar het startlokaal liepen.
Na het station de Stationsweg en daarna de Hoogstraat volgend tot de ophaalbrug daar linksaf de brug over en voor mij het fort aan de Ossenmarkt.
Daarna het spoor onderdoor en de Lange Muiderweg volgen, die parallel loopt met de Vecht, richting Muiden.
In Muiden de Herengracht op, met diverse oude huizen, en daarna linksaf de Sluisbrug over en even verder rechtsaf de Zeestraat in. Aan het einde de grasdijk op, met uitzicht op Pampus in het IJmeer, en aan de linkerkant stond de Westbatterij (onderdeel van de stelling van Amsterdam) waarin nu een scoutinggroep is gehuisvest.
Na het grasgedeelte waarop ik liep, je kon ook op het betonnen fietspad lopen, moest je op een gegeven moment naar het fietspad en verder naar de PEN centrale, waar de splitsing was met de 15 km. "Dit pad loopt aan de achterkant van de voormalige kruitfabriek Muiden".
Ik ben een paar jaar geleden vanuit Amsterdam naar Almere gelopen en toen bestond dit pad niet eens, maar moest je over de dijk lopen die begraasd werd door schapen, vanaf de PEN centrale tot Muiden.
Na de PEN de Diemerzeedijk volgen en onder de weg door, die weg gaat naar IJburg, naar Diemerpark, een voormalige stortplaats, die helemaal gesaneerd is en nu een natuur- en recreatiegebied is geworden voor de bewoners van IJburg.
In het Diemerpark kwam ik diverse putdeksels tegen met een gedichtregel. "In het Diemerpark van IJburg is het kunstwerk 'De ontmoeting' te vinden. De gedachten van twee mensen die hebben afgesproken in het park, maar elkaar niet kunnen vinden, zijn gefreesd in 103 gietijzeren putdeksels".
Aan het einde van het park linksaf de de Nesciobrug over, die overspant het Amsterdam-Rijnkanaal en verbindt Diemen en Amsterdam met het Diemerpark.
Via een wenteltrap de brug af en via de Ouddiemerlaan ging ik dwars door Diemen naar de Muiderstraatweg. Daar was een eventuele rust bij Café de Herberg. Verder de Muiderstraatweg af en naar het Diemerbos.
"De herinrichting is na de zomer van 2010 grotendeels gereed. Alle fiets-, wandel- en ruiterpaden zijn opgeknapt en uitgebreid. Er zijn nu brede waterpartijen, natuurvriendelijke oevers en de bossen zijn op een aantal plaatsen gedund. Het uitbreidingsdeel van 48 ha is voorzien van nieuwe paden voor wandelaars, fietsers en ruiters. Eind 2010 - begin 2011 plant Staatsbosbeheer er een bomenlaan, wordt het speelbos in gebruik genomen en komen er extra picknicktafels en -banken. Tijdens de werkzaamheden is het bos gewoon open"
.
Na het Diemerbos ging het richting spoorbrug, die over het Amsterdam-Rijnkanaal ligt, verder naar de finish op het sportpark van FC Weesp.
Ik vond dit een mooie tocht en met veel variatie.
Zie voor foto's klik hier en voor de route klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten