zaterdag 23 april 2011

Internationale Familiedag Ugchelen 40km

Ik heb gisteren besloten om naar Ugchelen te gaan voor deze wandeltocht door de bossen. Dit in verband met de voorspelde warmte en dan is het in de bossen toch wat koeler en meer beschut om te wandelen.
Ik vertrok om 07.00 uur van huis om lekker vroeg te starten en was dan om 07.45 uur in Ugchelen. Heb in de woonwijk een geschikte parkeerplek kunnen vinden en zag al vele wandelaars voorbij gaan om aan hun wandeling te beginnen. De startlocatie is zoals altijd de Sporthal Accres. Deze ochtend was het nog lekker fris en heerlijk om te gaan wandelen.
Na de inschrijving startte ik om 08.00 uur precies en ging gelijk met een peloton militairen op weg voor mijn 40 km.
Het ging een stukje door de woonwijk, de viaduct van de A1 onderdoor en langs de begraafplaats "Heidehof" de Engelanderholt op. Even later ging het rechtsaf het bos in van Bruggelen.
"Bruggelen is onderdeel van de verbinding van het bosgebied van de Veluwe met de IJsselvallei. Voor de das en boommarter is deze verbinding van groot belang. In het gebied zijn twee dassenburchten. Samen met het aangrenzende Staatswildreservaat vormt Bruggelen bovendien een belangrijk leefgebied voor edelherten en wilde zwijnen. De boommarter is een vaste bewoner van het landgoed net als vele roofvogelsoorten waaronder de havik en wespendief. Op en rond de hei vertoeven de reptielen van het gebied; zandhagedis, hazelworm en ook ringslang en adder komen hier voor. In de bossen en struwelen zijn boomleeuwerik en geelgors te vinden".
Na dit bosgedeelte kwam ik in het open veld om via de Arnhemseweg richting 1e rust te lopen.
Die eerste rust heb ik overgeslagen en ben verder gegaan en ging de A50 over naar het bosgebied Loenerveld. Dat ligt tussen Beekbergen, Hoenderloo en Loenen en ik passeerde ook nog een kleine waterval.
Voordat ik de rust bereikte wandelde ik nog langs een kleine camping "Reeëndal" wat een mooie ligging had en tijdens deze paasdagen vrij rustig leek. De tweede rust was in Loenen achter een rij huizen, daar lag speeltuinvereniging "'t Hummelhoekje".
Even gekeken en ben toen weer verder gegaan voor een lusje van 7,1 km door het buitengebied van Loenen. Dit gedeelte was een open gebied met weilanden en langs boszomen. Daar kwam ik het peleton militairen weer tegen die mij voorbij gingen na een sanitaire stop.
Voor de tweede keer de rust in Loenen gepasseerd en richting de laatste rust. Ik ging een spoorlijn over en ging linksaf langs het spoor. Dit spoor was van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij (VSM). "De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij, kortweg VSM, heeft zich ten doel gesteld een rijdend spoorwegmuseum in dienst te houden. Met veel zorg, geduld en kennis werken de VSM-ers aan de instandhouding en het onderhoud van de locomotieven, rijtuigen en goederenwagens".
Er waren werklui bezig om de damwand van het spoor te vervangen ivm verzakking van deze wand over de spreng.
Na deze aangename afwisseling liep ik een lang fietspad af en aan het einde linksaf richting de laatste rust. Ik ging de A50 onderdoor bij een oude treinhalte van de VSM en daar kwam ik ook het peloton weer tegen die daar even aan het rusten waren.
Bij de laatste rust heb ik even water aangevuld om de laatste 5 km te lopen. In Beekbergen liep ik verkeerd, want ik stak de weg over bij het stoplicht ipv dat ik de weg bleef volgen. Ik werd in de war gebracht door dat peloton militairen die wel daar overstaken en de Engelanderweg opgingen. Volgens de beschrijving moest het de Engeland zijn waar je op moest. Jammer maar helaas, dus ik liep achter het peloton aan.
Al met al was het een mooie maar wel zware tocht. Ik was om 15.45 uur weer terug en wilde een nieuw wandelboekje kopen, maar dat was er niet en volgens de gegevens in het wandelboekje kan je op elke tocht zo'n boekje kopen. Dat vond ik het enige minpuntje aan deze tocht. Later toen ik thuis was voelde ik pijn aan de linkerzijde van mijn achillespees van mijn rechtervoet. Hoop maar dat dat geen gevolgen heeft voor de volgende tochten.
Zie voor foto's klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten