zaterdag 9 april 2011

Bos & Weidetocht Dalfsen 30 km

Vandaag ging ik naar Dalfsen en ben om 07.15 uur van huis vertrokken. Ik kwam bij de startlocatie aan om 08.30 uur en had voldoende ruimte om te parkeren. De startlocatie was café/restaurant "Madrid" met daarachter een camping. Na het inschrijven moest ik nog 20 minuten wachten voordat de route beschrijvingen werden uitgedeeld. Dat was om ongeveer 09.00 uur en ik heb even de meute voor laten gaan.
In het begin was het vrij fris met een koude wind waar ik later geen last meer van had. Het eerste stuk ging over de camping en daarna door een stuk bos. Na het bos ging het rechtsaf een zandweg op die later over ging in een klinkerweg.
Na het buurtschap Rechteren, tussen de bomen zag ik het kasteel Rechteren, ging het over de Houtmars naar NS Dalfsen. Even verderop zag je de bebouwing van Dalfsen en bij het station stond het kunstobject "De Zwevende Kei" van Bas Maters.
Ik ging weer het spoor over en de Papenallee op en verderop linksaf de Emmerweg op. Via een natuurgebied kwam ik in het dorp Hoonhorst (gem. Dalfsen) waar de rust was na 10.7 km. Ik vond dit een gemoedelijk dorp met vriendelijke mensen.
Na de rust ging het weer het dorp uit en liep de route richting het Rechterense veld. Via de Tibbensteeg ging ik linksaf de Blauwedijk op, waar enkele boerderijen stonden die vroeger pachtboerderijen waren.
Op de Zandwijkallee was een boer de wortels van een boomstronk aan het uitgraven. Als dat was gedaan dan kon hij de wortels met een motorzaag afzagen en met een trekker de boomstronk eruit trekken. Daar was hij nog even bezig mee.
Verder via de Bosrandweg waar ik bij de schaapskooi linksaf het bos inging van het Rechterense veld.
"Het Rechterense Veld bestaat uit naaldbos met aan de randen loofbos. Het beheer van Natuurmonumenten is erop gericht de aanplant met lariksen om te vormen tot een natuurlijker bos. In het gebied groeien bospaardenstaart en koningsvaren. Vermeldenswaardige broedvogels zijn raaf, buizerd en wielewaal. Het heideveld wordt door Natuurmonumenten op kleine schaal geplagd om vergrassing tegen te gaan. Dat het Rechterense Veld vroeger een stuifzandgebied was, is nog te merken aan de vele heuvels in het gebied".
Na wat gezigzag en over een lange heuvel te hebben gelopen, kwam ik bij de 2e rust. Dat was op 19.7 km. Je zag in dit gedeelte van het bos veel lariksen die begonnen uit te lopen. Dat was een mooi fris groen gezicht.
De rust heb ik overgeslagen en ben door gegaan en het ging verder door het Rechterense Veld en later ging het over in Landgoed Vilsteren. Ik kwam na een aantal kilometers uit op de Schaapskooiweg. Deze liep een beetje langs de bosrand en had uitzicht op het omringende gebied.
Na een omtrekkende beweging in het bos, liep ik langs een heideveld dat er dor uitzag.
Na het bos kwam nog een verharde weg met enkele boerderijen en de startlocaties kwam inzicht.
Deze wandeltocht was wel mooi maar op het laatst een beetje saai met al dat bos. Ik had ook wel meer verwacht van de route beschrijving, dat er meer plaatselijke informatie op zou staan van waar je langs loopt.
Dit is misschien iets voor in de toekomst.
Op de terugweg in de auto hoorde ik pas van de schietpartij in Alphen aan de Rijn.
Zie voor foto's klik hier en voor de route klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten