zondag 17 april 2011

Dik Tromtocht Hoofddorp 40 km

Ik werk al 16 jaar in Hoofddorp en dacht laat ik deze plaats eens van een andere kant bekijken. En volgens de voorspellingen zou het ook een mooie dag worden, goed voor een mooie wandeling.
Ik ben precies om 08.00 uur gestart vanuit de kantine van sv Hoofddorp. Ik denk zelf dat ik de enige vandaag was die de 40 km zou gaan lopen.
De eerste 8 km gingen door de wijk Toolenburg. Het was op deze zondag ochtend heerlijk rustig om te wandelen.
Wat mij in deze wijk opviel was dat er allemaal briefjes aan de binnenkant van de ramen van de woningen zaten. Ik vroeg mij af wat dat was en kwam op een gegeven moment iemand tegen die in de tuin bezig was. Deze man zei dat dat was voor de aanleg van glasvezel en dat de werklui dan wisten waar de kabel de woning in moest komen.
De route verder door de wijk Pax en ik kwam langs Fort bij Hoofddorp en ben ook even binnen geweest om een kijkje te nemen. Het was open dag dus ik nam van de gelegenheid gebruik.
Na dit fort ging het verder door deze wijk en later door de wijk Graan voor Visch. Graan voor Visch is een wijk en straatnaam in het zuidoosten van Hoofddorp. De naam van de wijk is afkomstig van een boerderij die in de buurt stond, en verwijst naar het feit dat er destijds akkerland lag waar voorheen water was geweest: het voormalige Haarlemmermeer (de huidige gemeente wordt "de Haarlemmermeer" genoemd) en nog enkele andere meren. Dat akkerland is inmiddels bebouwd.
Ik stak de Van Heuven Goedhartlaan over waar ook de snelbus "Zuidtangent" rijdt en kwam op het bedrijventerrein Graan Voor Visch Zuid. Hier zijn vele autodealers gehuisvest. Na het bedrijventerrein ging het richting NS station met en het bedrijventerrein Beukenhorst.
Na het stationsgebied even wat natuur opgesnoven op de Liniedijk met "de batterij aan de Sloterweg" dat onderdeel is van de Stelling van Amsterdam.
Na dit natuur gedeelte ging het via Beukenhorst/De Hoek naar de splitsing met de 25 km, dat was tegenover hotel Crowne Plaza op 16½ km.
Ik ging verder richting Arnolduspark en onder de Weg om de Noord door naar het Haarlemmermeerse Bos. Daar werd een paar kilometer doorheen gelopen alvorens ik weer in de woonwijk terecht kwam.
Nu ging het weer door de woonwijken. Eerst Overbos en dan Bornholm en verder weer richting hotel Crowne Plaza. Daar aangekomen ging het door kantorenpark Beukenhorst en vandaar naar de kinderboerderij bij Hoofddorp Centrum. Dit gelopen gedeelte was niet veel bijzonders om te vermelden.
Ik liep verder door het Centrum naar het beeld van Dik Trom, waar de tocht naar vernoemd is. Na het marktplein waar het beeld stond verder door een ouder gedeelte van Hoofddorp.
Na no enkele kilometers door woonwijken te hebben gelopen was het einde is zicht. Ik arriveerde om 16.00 uur weer bij de startlocatie. Het was weer eens iets anders deze tocht en het was ook een zware tocht.
Zie voor foto's klik hier en voor de route klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten