zaterdag 14 april 2012

3e Veense Valleiloop 30 km Veenendaal

De Veense Valleiloop dat leek mij wel wat. Ik kon goed parkeren vlakbij de startlocatie en na het inschrijven ben ik om 08.20 uur gestart vanuit MAC te Veenendaal. Het ging na een stukje van de stad direct het buitengebied in langs de Bisschop Davidsgrift en door buurtschap Benedeneind. (De Bisschop Davidsgrift (ook wel Grift of Grebbe) is een historisch kanaal in de Gelderse Vallei in de Nederlandse provincie Utrecht.
De Grift is gegraven in 1473-1481 onder leiding van Bisschop David van Bourgondië. Doel was de ontginning (turfwinning) van de veengebieden ten noorden van Rhenen, de zogeheten Rhenense of Stichtse venen.[1] De aanleg verliep aanvankelijk moeizaam wegens grensconflicten met het Hertogdom Gelre.
)
Op de Dragonderweg zag je aan de linkerkant de uitbreiding van Veenendaal. Aan het einde van deze weg ging het de A12 over en even later het spoor over om aan de andere kant langs het spoor te lopen over de Dokter Hoolboomweg.
Daarna weer het spoor over en via de Trapjesweg ging het naar de rust in De Klomp. Deze heb ik overgeslagen en later ging ik door een bedrijventerrein naar de Grebbelinie.
Nu ging het verder over de Grebbeliniedijk naar Landgoed Roodselaar waar de route ook doorheen ging. Na dit landgoed ging het weer over de Grebbeliniedijk.
Toen ik weer op de Grebbeliniedijk liep zag ik in de verte een pluimveebedrijf waarvan de kippen lekker buiten liepen. Bio-eieren? Dit was net voor het "Werk aan de Daatselaar"
Na de dijk kwam ik bij het werk aan de Daatselaar en daar liep in door en omheen naar het volgende stukje dijk langs een camping.
Wat mij de hele weg opviel was de geur van het veeteeltgebied. De lucht heb ik de hele route geroken behalve als je weer in Veenendaal terug was.
Na de camping vervolgde ik een stuk asfaltweg om via een zandweg weer op de Grebbeliniedijk te komen. Op de dijk kwam je op een gegeven moment de blauwe klompenpad route tegen en daar moest het rechtsaf. Je kwam uit op het 'Grand Canal' van kasteel Renswoude, die je ook in de verte zag.
De route ging langs dit Kanaal naar het kasteel en ik liep door het kasteelpark naar de uitgang aan de Kerkstraat. Hier ging het linksaf en via een stukje zandpad kwam je op de Emminkhuizerlaan. Even verder linksaf een zandpad op en aan het einde rechtsaf de Schalm op wat later een zandpad werd. Het spoor oversteken en even verder was de 2e rust.
Na de rust de Kooiweg volgen en onder de A12 door en je kwam Veenendaal weer binnen in het Noordwesten van de stad.
Je zag weinig vee buiten alleen wat exotische dieren zoals walibi's en alpaca's, maar koeien enzo heb ik niet gezien.
De route ging dwars door Veenendaal naar de finish. Ik vond het erg druk in Veenendaal en dat had ik niet gedacht. Nog even door enkele woonwijken en de ik bereikte de startlocatie even na tweeën. De route was ongeveer 31,5 km lang.
Voor meer foto's klik op foto hieronder.


https://photos.app.goo.gl/LedG1UkYaLHYJyQJ9

Geen opmerkingen:

Een reactie posten