zondag 12 juni 2011

17e Zuigerplastocht Lelystad 20 km

Vandaag ben ik naar Lelystad vertrokken en wilde daar de 20 km lopen. Dit i.v.m. met een achillespees blessure die ik had opgelopen en zodoende een kortere afstand wilde lopen om weer in te lopen. Het was mooi weer en niet zo warm dus lekker wandelweer.
Deze tocht werd georganiseerd door Stichting Peripatoo die is aangesloten bij de OWB. Er werd gestart vanuit het buurthuis "De Joon" in de Zuiderzeewijk en moest even zoeken naar een parkeerplek maar gauw gevonden en redelijk dichtbij de startlocatie. Bij de inschrijving kreeg ik een mooi boekje met de route's van alle afstanden.
Ik startte om 09.30 uur en liep eerst een stukje door de woonwijk en daarna door het groene deel van de route. Ik sprak ook een man die voor het eerst een wandeltocht liep en ik zag dat hij steeds de routebeschrijving aan het lezen was. Dat heb ik allang afgeschaft, want ik raak daarvan in de war. Je kan beter op de pijlen lopen en als het onduidelijk wordt dan pas op de routebeschrijving. Ieder doet het weer anders.


Even later ging ik een  brug over en rechtsaf en daar links beneden was een airbrush academie. Vond ik wel apart en heb wat foto's genomen.


Voor dat ik het spoor onderdoor ging, van de Hanzelijn, was er een groot gebouwencomplex en ik weet niet wat dat is.


Na het spoor ging het richting de Zuigerplas en daar werd de route omheen geleid. De natuur was erg mooi.


Ook kwam ik op een gedeelte veel honden met hun baasje tegen en dat was wel frappant midden in het bos, maar er lag vlakbij een woongebied dus vandaar. Even later kwam de rust en controle. Na de rust ging het richting Bataviastad en dat was weer eens wat anders dan al dat groen.
Het was er ontzettend druk en ik liep richting de boulevard. Daar vandaan had je mooi uitzicht over het water en op de Batavia en de 7 Provinciƫn in aanbouw.


Ook kon je de gehurkte man goed zien, dat was wel een gewaarwording.


Verder langs de kustboulevard met appartementen gebouwen wat een beetje leek op Disney Paris en dan vooral het Disney Hotel.


Na de boulevard en het restaurant "Lucht" verliet ik de kuststrook en ging het weer door een groen gebied dat tussen de woonwijken ligt.


In de Gondel stonden langs de route vrij veel lindebomen en die stonden volop in bloei. Ze roken zo erg lekker er hing een zweem van zoete geuren in deze wijk.


Na dit ging het nog door Karveel en toen Kofschip en weer terug naar de startlocatie.
Daar vertelde een medewerker ook nog aan mij dat gisteren het er behoorlijk hard had geregend met onweer. Er kwamen wandelaars binnen die drijfnat waren maar wel met een glimlach en er waren een paar die opgehaald wilden worden.
Het was ook een mooie wandeltocht en van mijn pees heb ik geen last gehad. Volgende week dan maar weer een 25 km.
Zie voor foto's klik hier en voor de route klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten